سوالات متداول FAQ
1- چارتر چیست ؟
پاسخ : چارتر در اصطلاح به معنای اجاره کردن است و در صنعت مسافری بلیط چارتری به صندلی هایی اطلاق میشود که یک شرکت هواپیمایی یا ریلی یا جاده ای برای مدت مشخص و با مبلغ مشخص به اشخاص ، شرکت ها و نهادها اجاره میدهد.
2- چرا قیمت بلیط هواپیما در یک مسیر مشخص مثل تهران به مشهد در روزهای مختلف و ساعت های مختلف تفاوت دارد؟
پاسخ : بسته به سیاست های فروش هر شرکت و آزاد سازی نرخ توسط سازمان هواپیمایی کشوری قیمت پرواز ها تغییر میکند. معمولا پروزهایی که زمان بهتر و کیفیت بالا تری دارند قیمت بالاتری دارند. اما در اکثر مواقع با توجه به تعداد مسافری که روی یک پرواز خاص در یک ساعت و تاریخ خاص نسبت به تهیه بلیط اقدام میکنند قیمت تغییر میکند. بدین صورت که هر چه که به تاریخ و ساعت پرواز نزدیک میشویم و مسافر کمتری بلیط خریده باشد قیمت ها کاهش پیدا میکند تا ظرفیت پرواز حداکثر شود اما اگر پروازی با نزدیک شدن به ساعت و روز پرواز ظرفیت بالایی از آن به فروش رفته باشد نه تنها با نزدیک شدن به ساعت پرواز قیمت کاشه نمیابد بلکه قیمت افزایش خواهد داشت.
3-استرداد پروازهای چارتر چگونه است.
پاسخ : پروازهای چارتر با توجه به سیاست هریک از چارتر کننده ها متفاوت است و معمولا پروازهای چارتر غیر قابل استرداد میباشند و یا نهایت 72 ساعت قبل از پرواز از با 30 تا 70 درصد جریمه قابل استرداد میباشد و بعد از آن عملا استرداد بلیط هواپیما امکان پذیر نمی باشد.
4-استرداد پروازهای سیستمی به چه صورت میباشد؟
پاسخ : استرداد این پروازها بسته به سیاست و قوانین هریک از شرکت های هواپیمایی متفاوت است.
برای آگاهی از جریمه استرداد پروازهای سیستمی کلیک کنید.
5- آیا میتوان بلیط پرواز را به دلیل تاخیر(دیر انجام شدن) یا تعجیل(زود انجام شدن) کنسل کرد؟؟
پاسخ : در هر دو حالت پرواز چارتری و سیستمی در صورتی که تاخیر یا تعجیل بیش از 2 ساعت باشد مسافر میتواند با اعلام به نماینده هواپیمایی در فرودگاه و مهر و امضا تایید نماینده نسبت به ابطال بلیط پرواز و دریافت وجه آن اقدام نماید.
6-آیا تغییر نام ، کدملی ، روز و ساعت بلیط پرواز امکان پذیر است؟
پاسخ : بله اما مطابق با قوانین استرداد و اخذ جریمه امکان پذیر است.
7-بهترین زمان حضور در فرودگاه جهت دریافت کارت پرواز چه موقع است؟
پاسخ : در پروازهای داخلی 2 ساعت قبل از پرواز و در پروازهای خارجی 3 ساعت
8- چه مدارکی برای سوار شدن به هواپیما لازم است؟
پاسخ : برای پروزاهای داخلی کارت ملی مسافر یا مدرک شناسایی معتبر(گواهینامه،کارت پایان خدمت،شناسنامه) برای پروازهای خارجی تنها پاسپورت مسافر دارای حداقل 6 ماه اعتبار
9- هزینه بلیط پرواز کودکان به چه صورت می باشد؟
پاسخ:
در پروازهای چارتر : کودک زیر 2سال معمولا قیمتی حدود 10% تا 50% بهای بزرگسال دریافت میشود و برای کودکان 2 تا 12 سال هزینه کامل اخذ میگردد.
در پروازهای سیستمی : کودک زیر 2 سال معمولا قیمتی حدود 10% تا 20% بهای بزرگسال دریافت میشود و برای کودکان 2 تا 12 سال 50% بهای بزرگسال دریافت میشود.
10- در فرودگاه مهرآباد تهران پرواز ایرلاین های مختلف از کدام ترمینال ها انجام میشود؟
پاسخ :
ترمینال 1 : هواپیمایی زاگرس و کیش ایر
ترمینال 2 : هواپیمایی ایران ایر ، ایرتور ، نفت ، معراج ، آتا و قشم
ترمینال 4 : هواپیمایی ماهان ، آسمان ، تابان ، کاسپین ، ساها ، اترک ، سپهران و سایر ایرلاین ها